Conversies verhogen op sites met weinig bezoekers

Je wilt conversie optimalisatie toepassen op je website, maar je hebt nog niet genoeg bezoekers en sales om statistisch significante data te verzamelen… Wat nu?

Met onderstaande tips kun je toch meteen aan de slag om meer conversies op je site te krijgen!

Handmatige analyse

Hieronder lichten we enkele belangrijke issues toe waar de meeste experts zich op focussen. Verzamel je teamleden en ga met onderstaande punten aan de slag.

  • Duidelijkheid van de site – Is het in één oogopslag duidelijk waar de site over gaat, wat je er kunt kopen, hoe en hoe snel de aankoop zal worden bezorgd, hoe je kunt betalen, enzovoort. Neem alle mogelijke twijfels, vragen en onduidelijkheden bij je bezoekers weg.
  • Knelpunten – Zijn er onderdelen van de site die niet goed of onduidelijk werken? Bijvoorbeeld hele lange formulieren, terwijl niet alle gevraagde data strikt noodzakelijk is.
  • Afleidende elementen – Onderdelen op je site die knipperen, bewegen of een felle kleur hebben, maar níet naar de sale toe leiden.
  • Urgentie creëren – Wordt de bezoeker verleid om meteen een aankoop te doen? Denk bijvoorbeeld aan “Een tijdelijke kortingsaanbieding“, of “bestel vandaag vóór 18:00 en je bestelling wordt morgen al bezorgd, je hebt nog 1 uur en 14 minuten!”, et cetera.

User sessions opnemen

Er bestaan kant-en-klare tools die het gedrag van de bezoekers opnemen, zoals het bewegen van de muis, het typen in de formulieren, alle bewegingen en acties van je bezoekers kun je terugkijken. Zo kun je goed zien waar ze afhaken, waar ze lang naar kijken, et cetera.

Bekende tools hiervoor zijn bijvoorbeeld MouseFlow en Hotjar. Klik hier voor een voorbeeldopname van één van onze pagina’s…

Heatmaps van je website maken

Een heatmap is een plaatje dat aangeeft waar precies op je pagina je bezoekers lang stilstaan met de muis, op welke links ze klikken, welke stukken tekst ze lezen, enzovoort. Op deze manier kun je zien welke stukken populair (of misschien juist onduidelijk) zijn op je pagina.

Een heatmap voorbeeld van een oude versie van centillion.nl…

Usablility Testing

Deze optie is wat bewerkelijker, maar kan zéér waardevolle inzichten opleveren:

  1. Verzamel enkele mensen die een test voor je gaan uitvoeren – Het liefst moeten deze mensen je site niet kennen en enigszins overeenkomen met de doelgroep van je site. Denk aan vrienden, mensen van relevante fora, et cetera. Tip: Plaats een oproep met beloning (waardebon voor je webshop, een gratis product).
  2. Laat deze mensen een opdracht op je site uitvoeren – Bijvoorbeeld een aankoop doen, een contactformulier invullen. Zorg ervoor dat je de user sessions opneemt en dat je testpersonen aantekeningen maken over waar ze gekke dingen tegenkwamen.
  3. Analyseer de resultaten – Andere mensen kijken met een heel ander oog naar jouw site dan jijzelf. Wat voor jou vanzelfsprekend lijkt, is voor anderen compleet onduidelijk. Je zult versteld staan van de inzichten die je hiermee krijgt.

Stel micro conversies in

Als je te weinig conversies hebt om statistisch significante tests uit te voeren, kun je overwegen om micro conversies in te stellen. Een micro conversie is een sub-doel op je website, dus niet een sale, maar bijvoorbeeld het drukken op de knop “Toevoegen aan winkelwagen”, of een “inschrijving voor je nieuwsbrief”. Klik hier om meer te lezen over micro conversies.

Re-design je website aan de hand van je bevindingen

Bij elk van bovenstaande technieken kan je met de gevonden issues aan de slag om je website aan te passen. Dit levert gemiddeld zo’n 87% aan conversie verhoging op… Aan de slag dus!

Hulp nodig bij het verbeteren van uw conversie?

Laat uw telefoonnummer achter en we nemen vrijblijvend contact met u op!

Naam:

E-mail:

Telefoonnummer: