Veel websites focussen bij conversie optimalisatie op het meten van leads en sales; Er wordt contact opgenomen door een potentiële klant of er wordt een product verkocht.
Het gemiddelde conversiepercentage van een webshop ligt zo rond de 2%. Dat betekent dat als je alleen de bezoekers bestudeert die iets kopen, je 98% van je bezoekers negeert!
Hoe kunnen je nou iets zinnigs zeggen over die 98% van je bezoekers die níet iets kopen, en hoe kun je de kans vergroten dat ze uiteindelijk wél iets gaan kopen? Juist, via het bijhouden van micro conversies.
Wat zijn micro conversies?
Een micro conversie is het voltooien van een tussenstap op je site die zou kunnen leiden tot een uiteindelijke (macro) conversie (lead of een sale). Zo´n micro conversie kan van alles zijn, zoals bijvoorbeeld:
- Inschrijven voor de nieuwsbrief.
- Het downloaden van een PDF file (bijvoorbeeld een folder of een whitepaper).
- Een reactie op een blog artikel.
- Aantal bezochte pagina’s van jouw website in een bezoek.
- Tijd die een bezoeker doorbrengt op je site tijdens een bezoek.
- Doorklikken van de landingspagina naar een productpagina.
- Een (gedeelte van) een formulier invullen.
- Tot een bepaalde hoogte van de pagina scrollen.
Voorbeeld micro conversie: Tijd op de site
Alhoewel de doorgebrachte tijd op de website niet altijd even precies is, gaan we er vanuit dat mensen die je website binnen een paar seconden weg klikken minder waarschijnlijk zullen converteren naar een lead of sale (macro conversie), dan mensen die een paar minuten op je site blijven.
Tip: Heb je al enkele sales gemeten in analytics? Kijk dan hoelang deze mensen ongeveer op je site waren toen ze converteerden. Dan heb je een indicatie op welke tijd je je moet richten.
Tijd op de site instellen als goal in Google Analytics
Dit is heel eenvoudig in te stellen:
- Ga naar beheerder.
2. Ga naar Doelen.
3. Kies als Doelconfiguratie Aangepast, en geef een naam op.
4. Kies bij Type voor Duur, en vul vervolgens in:
5. Klik op Opslaan en klaar!
De gekozen duur hangt dus af van je site en hoelang je bezoekers gemiddeld nodig hebben om te converteren naar een macro conversie (lead of sale).
Wat kan ik met deze micro conversie?
Voorbeelden van hoe je je macro conversie zou kunnen verbeteren m.b.v. deze micro conversie:
- Bekijk de kwaliteit van je traffic bronnen. Krijg je bijvoorbeeld betaalde bezoekers binnen Adwords? Vergelijk dan eens per zoekwoord de Tijd op de site micro conversie. Je zult zien dat sommige keywords veel betere resultaten behalen dan anderen. Op basis hiervan kun je je biedingen aanpassen of zelfs keywords weggooien.
- Pas conversie optimalisatie toe op basis van de micro conversie. Ga in plaats van de leads en sales de tijd op de site optimaliseren, in de hoop dat als gevolg hiervan uiteindelijk ook het aantal leads en sales hoger zullen worden natuurlijk. Denk hierbij aan het aanpassen van je teksten, verplaatsen van links, formulieren en knoppen, of zelfs geavanceerdere technieken zoals split testen.
Denk goed na over wélke micro conversies je gaat meten
Belangrijk is om niet lukraak enkele van bovenstaande punten te kiezen als micro conversie, maar om eerst na te denken over wat zinvol is om te meten;
Kan een macro conversie meteen op de pagina van binnenkomst plaatsvinden (bijvoorbeeld een lead formulier direct op de pagina waar de bezoeker binnenkomt)? Dan heeft het wellicht geen zin om een micro conversie in te stellen van 10 pagina’s/bezoek.
Zie je echter in je statistieken dat mensen die naar een lead of sale converteerden altijd minimaal 3 pagina’s per bezoek bekeken? Dan kan het weer wel interessant zijn om aantal pagina’s per bezoek in te stellen als micro conversie.