Loading...

Hoe krijg ik meer sales m.b.v. conversie optimalisatie?

Een conversie is het behalen van een doel op je website. Zo’n doel is vaak een sale, maar kan ook het invullen van een formulier, het bemachtigen van een e-mail adres, of het drukken op een knop zijn.

We willen graag zoveel mogelijk van onze doelen behalen. Een website aanpassen om zoveel mogelijk doelen te behalen, dát noemen we conversie optimalisatie.

Manieren om de conversie te verhogen

Snelheid van de website verhogen

Misschien wel de makkelijkste manier om meer websitedoelen te behalen; De snelheid van je site verhogen. Enkele indrukwekkende statistieken:

  • 25% van de bezoekers gaat weg als je website langer duurt dan 4 seconden om te laden.
  • Google deed ooit een test en kwam erachter dat bij een langere laadtijd van 0.5 seconde het aantal bezoekers met 20% daalde!
  • Als Amazon.com 1 seconde langzamer zou laden zou dat op jaarbasis $1.6 miljard dolar kosten!

Manieren om je site sneller te maken:

  • Een snellere hosting nemen.
  • Afbeeldingen optimaliseren.
  • Javascript optimaliseren.
  • DNS Lookups optimaliseren.

Content aanpassen

Teksten, titels, plaatjes of video’s kunnen de conversie van je website enorm beïnvloeden. Alleen.. hoe weet je wat beter werkt?

  • Iets aanpassen en kijken of je meer doelen behaalt.
  • Meer gevorderde technieken gebruiken zoals A/B testen.

Wat is A/B testen?

Bij A/B testen maak je 2 varianten van je website, bijvoorbeeld:

  • Variant A: Sales pagina mét video.
  • Variant B: Sales pagina zónder video.

Vervolgens moet je nog een doel kiezen om te meten, bijvoorbeeld “Hoeveel mensen klikken op de knop Toevoegen aan winkelwagen” of “Hoeveel euro’s per bezoeker genereert elke variant“.

Als alles klaar is worden variant A en B aan je bezoekers aangeboden (bijvoorbeeld 50% van je bezoekers zien variant A en 50% zien variant B), totdat duidelijk is welke variant het meeste doelen behaalt. Als daarna bijvoorbeeld duidelijk is geworden dat variant A mét video beter was, dan kun je die nu als je definitieve pagina online zetten.

Nu je met deze test de conversie van je site iets hebt verhoogd kun je weer een nieuwe test gaan verzinnen en uitvoeren, en zo kun je doorlopend de conversie van je site verbeteren.

Er zijn verschillende tools beschikbaar die het opzetten en uitvoeren van A/B testen makkelijker maken, zoals bijvoorbeeld Google Optimize of Optimizely.

Veelgebruikte aanpassing van content

Er zijn enkele dingen die je aan je site toe kunt voegen die vaak de conversie verhogen:

  • Testimonials en reviews.
  • Het wegnemen van vragen omtrent bestellingen, geef dus bijvoorbeeld duidelijk weer op je site:
    • Wat de garantieregeling is.
    • Hoelang de bezorgtijd is.
    • Duidelijke contactgegevens, zoals een telefoonnummer bovenaan de site.
  • Het creëren van een gevoel van urgentie, bijvoorbeeld dat het product bijna is uitverkocht, of dat een bepaalde kortingsactie slechts tijdelijk is.

Design aanpassen

Bepaalde designelementen, zoals de grote van buttons, kleuren van links en buttons, et cetera kunnen de conversie beïnvloeden. Ook hier kun je weer gebruik maken van A/B testen om verschillende varianten te testen.

Data en inzichten verzamelen

Om te weten wát je nou precies moet veranderen zul je eerst data nodig hebben. Deze data leidt dan weer tot inzichten en ideeën, die je dan weer kunt testen en om kunt zetten in veranderingen op je website. Bijvoorbeeld:

  1. Je hebt een formulier om e-mailadressen te verzamelen voor je nieuwsbrief. Van de mensen die op de pagina met het formulier komen schrijft 1% (data die je nodig hebt om te starten) zich in. Deze conversie data kun je bijvoorbeeld meten met Google Analytics.
  2. Je hebt het idee dat dit hoger kan en denkt dat het formulier misschien opvallender kan worden gemaakt, zodat meer mensen het zien.
  3. Je test je idee door een A/B test op te zetten, waarin je in de eerste variant A het formulier laat staan zoals het nu is, en in de tweede variant B het formulier een opvallende oranje achtergrondkleur geeft.
  4. Na uitvoeren van de test blijkt uit het conversiepercentage van A en B of je de achtergrond beter wel of niet oranje kunt maken.

    Hulp nodig bij het verhogen van je conversie?

    Neem dan contact met ons op, bel of vul in:

    020 - 894 6449

    Uw naam:

    Uw e-mailadres:

    Uw bericht: