Tip: Sla je Google Analytics-instellingen op in een variabele in Google Tag Manager

Als je in Google Tag Manager (GTM) nieuwe tags aanmaakt ben je waarschijnlijk gewend om per tag je Google Analytics-instellingen steeds opnieuw in te vullen. Of wellicht kopieer je een eerder gemaakte tag en bewerk je die tag.

Dat hoeft inmiddels niet meer! Google heeft een speciale variabele beschikbaar gesteld met Google Analytics-instellingen die je steeds kunt aanroepen.

In dit artikel leer je hoe je deze variabele instelt en in het vervolg kunt gebruiken. Het is voor ieder Tag Management-account aan te raden dit te doen en het is heel simpel!

Stap 1. Maak een nieuwe variabele
De eerste stap is het maken van een nieuwe variabele en dat kun je doen vanuit het Variabelen-scherm in je werkruimte. Klik op de rode button NIEUW om een nieuwe variabele aan te maken.

Stap 2. Configureer de nieuwe variabele
Bij het configureren van de nieuwe variabele kies je voor Instellingen van Google Analytics onder Hulpprogramma´s. Als je in het volgende scherm op de variabele klikt zie je dit±

Hier vul je in ieder geval je Google Analytics Tracking-ID in. Als je niet weet wat je bij Cookiedomein moet invullen kun je het zo laten staan; de instelling auto is meestal correct.

Geavanceerde instellingen die je steeds zal hergebruiken kun je invullen via Meer instellingen. Hierbij moet je van tevoren goed bedenken welke instellingen je zult hergebruiken, en welke instellingen bij nieuwe tags misschien anders zullen zijn.

Stap 3. Selecteer de instellingen-variabele bij aanmaken nieuwe tag
Wanneer je nu een nieuwe tag aanmaakt, kun je bij de tagconfiguratie onder Google Analytics-instellingen de variabele {{Instellingen van Google Analytics}} selecteren en that’s it!

 

Conclusie/advies
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat als je niet enorm veel tags gebruikt, de winst niet enorm zal zijn. Dit geldt helemaal als je niet een hele complexe setup bij je tags gebruikt. Wij vinden het structureren van statische data in variabelen wel een mooie, professionele methode van werken die zorgt voor overzicht en structuur in het GTM-account.

Hulp nodig met Google Tag Manager?

Kun je wel wat assistentie gebruiken bij het inrichten van Google Tag Manager, of wil je dit simpelweg uitbesteden? Wij denken en helpen graag mee! Neem gerust even contact op via onderstaand formulier.