Tutorial: Het meten van kliks op inbound links, outbound links en e-mailadressen met Google Tag Manager

Hoe meet ik het aantal kliks op links met Google Tag Manager?
Het kan erg handig zijn om een rapportage te hebben van het aantal kliks op links naar externe websites. Je wil bijvoorbeeld een verschillende knop van een partnersite A/B-testen, of verschillende posities van een link of banner doormeten. Met Universal Analytics was dat al mogelijk, maar was het proces nogal bewerkelijk omdat iedere link handmatig aangepast moest worden.

Met Google Tag Manager is dat veel eenvoudiger geworden, en de flexibiliteit is gebleven.

Met Tag Manager is het namelijk mogelijk om met een ingebouwde variabele heel snel, en flexibel bepaalde kliks op links door te meten. Vervolgens kun je deze data doorschieten als een event (gebeurtenis) in Google Analytics. Met deze data kun je in Analytics vervolgens aan de slag om nieuwe inzichten te krijgen en hier actiepunten aan te verbinden.

In deze tutorial leer je hoe je met Google Tag Manager kliks kan meten op links binnen je website, op links buiten je eigen website (externe links dus) en specifiek op e-mailadressen.

Het opzetten hiervan is vrij eenvoudig; voor elk onderdeel moet zowel een tag als een trigger worden aangemaakt in Tag Manager.

Kliks meten op interne links

Om de links op de interne links van je website te meten ga je als volgt te werk:

  • Maak een nieuwe Tag aan van het type Universal Analytics
  • Configureer de tag met het type Gebeurtenis, en vul de velden Categorie, Actie en Label naar eigen inzicht in, zodat je later in Google Analytics kunt herkennen dat het om gebeurtenissen gaat die betrekking hebben op interne links. Wij gebruiken in dit voorbeeld de variabelen {{Page URL}} en {{Click URL}}. om bij te houden op welke pagina, en welke link er geklikt is.
  • Laat het veld Niet-interactietreffer op Onwaar staan als je wil dat het uitvoeren van deze gebeurtenis ervoor zorgt dat het bouncepercentage niet beïnvloed wordt.
  • Laad de Google Analytics-instellingen verder in via een variabele, of vul het UA-nummer zelf in.

De configuratie ziet er ongeveer zo uit:

Klik daarna op het grote vak om een trigger te selecteren en maak met het plusje rechts bovenin een nieuwe trigger aan:

  • Type trigger: kies voor Klik > Alleen links
  • Laat de vinkjes voor Wachten op tags en Validatie controleren open, tenzij je goed weet wat je doet.
  • Kies voor Sommige klikken op links en selecteer daarna de voorwaarde die ervoor zorgt dat de trigger alleen “af gaat” bij een link naar een pagina op de eigen website. Bij ons is dat bijvoorbeeld als er centillion.nl in de link URL staat.
  • Geef de trigger nog een passende naam, die consistent is met andere triggers. Zo kun je de trigger makkelijk terugvinden als er op een gegeven moment een grote lijst in je werkruimte  staat.

Kliks meten op externe links

Voor het meten van links naar externe sites zijn de stappen behoorlijk vergelijkbaar. Hierbij moet je zorgen dat de trigger geactiveerd wordt bij alle links, behalve degene die naar een andere pagina op je eigen site verwijzen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met de volgende setup:

  • Maak een nieuwe Tag aan van het type Universal Analytics
  • Configureer de tag met het type Gebeurtenis, en vul de velden Categorie, Actie en Label naar eigen inzicht in. Wij gebruiken ook in dit voorbeeld de variabelen {{Page URL}} en {{Click URL}}. om bij te houden op welke pagina, en welke link er geklikt is.
  • Laat het veld Niet-interactietreffer op Onwaar staan als je wil dat het uitvoeren van deze gebeurtenis ervoor zorgt dat het bouncepercentage niet beïnvloedt.
  • Laad de Google Analytics-instellingen verder in via een variabele, of vul het UA-nummer zelf in.

Klik daarna op het grote vak om een trigger te selecteren en maak met het plusje rechts bovenin een nieuwe trigger aan:

  • Type trigger: kies voor Klik > Alleen links
  • Laat de vinkjes voor Wachten op tags en Validatie controleren open, tenzij je goed weet wat je doet.
  • Kies voor Sommige klikken op links en selecteer daarna de voorwaarde die dit keer alleen geactiveerd wordt bij een link naar een externe website. Bij ons is dat bijvoorbeeld als er geen centillion.nl in de link URL staat, zoals te zien is in het screenshot.
  • Geef de trigger ook hier weer een passende naam, die consistent is met andere triggers.

Hierna kun je de trigger en tag opslaan, de setup debuggen met behulp van de Voorbeeldmodus en vervolgens publiceren.

Kliks meten op e-mailadressen

Er wordt tegenwoordig als contactmethode meestal gekozen voor een contactformulier, maar nog steeds zien we veel mailto: e-mailadressen staan op websites.

Het klikken op deze links opent vaak een lokaal e-mailprogramma wat niet altijd als prettig ervaren wordt. Om te kunnen meten hoe vaak bezoekers op zulke links klikken, en bijvoorbeeld te segmenteren via welke apparaten dit gebeurt kan ook hier een eenvoudige setup in Tag Manager worden gebruikt die lijkt op de vorige twee configuraties.

  • Maak precies dezelfde tag aan als in de voorgaande twee voorbeelden.
  • In de trigger volg je de stappen van het vorige voorbeeld en zorg je ervoor dat in de Klik URL tenminste mailto: vermeld staat, zoals je in onderstaand plaatje kunt zien.

Test ook deze tag en trigger goed voor de livegang.

Aan de slag!
Met het meten van kliks op e-mailadressen, interne en uitgaande links haal je absoluut waardevolle data binnen in je Google Analytics-account. Ga hier dus snel mee aan de slag!

Heb je hulp nodig met het inrichten van je Google Tag Manager-account of wil je het simpelweg uitbesteden? Neem hieronder dan gerust even contact met ons op.