Ook als je niet heel technisch bent kun je zelf van alles doen aan SEO van je website. In dit artikel leer je hoe je Google Search Console kan gebruiken voor SEO.
SEO = Google?
Let’s face it: Google heeft in Nederland sinds lange tijd het overgrote deel van de zoekmarkt in handen. Goede resultaten behalen met SEO betekent dan ook dat het essentieel is om goed te bestuderen welke aanbevelingen Google doet. Anders dan algemene statements die eigenlijk nooit veranderd zijn (“create great content for your users“), geeft Google nu ook steeds meer concrete adviezen over hoe je website technisch, en qua content ingericht zou moeten zijn voor optimale resultaten in de rankings. Een perfect startpunt hiervoor is het bestuderen van de Google Guidelines voor SEO.
Search Console
Daarnaast deelt Google via Search Console steeds meer data over hoe jouw website ervoor staat qua onder andere rankings en toegankelijkheid.
Gebruik je Search Console nog niet? Lees dan hier hoe je de Search Console data zichtbaar maakt en hoe je Search Console koppelt aan Google Analytics.
Eenmaal ingelogd in Search Console zie je direct of er technische problemen zijn, die jij of je developer direct kunnen oppakken. Dit is waardevolle damage control, mocht er iets fout gegaan zijn bij een release, of als je site zelfs gehackt is.
Interne links
Een goede interne linkstructuur is belangrijk voor SEO. Via het rapport Zoekverkeer > Interne links kom je in een overzicht van jouw interne links.
Google heeft de gedetecteerde links gesorteerd op het aantal links, wat vaak een vrij accuraat beeld geeft van het relatieve belang van de pagina’s zoals Google dat van jouw website ziet.
Controleer hier of deze paginarangschikking overeenkomt met het belang dat jij aan de verschillende pagina’s hecht en pas hier de interne linkstructuur van je website op aan.
Structured data en gegevens markeren
Gestructureerde gegevens (beter bekend als structured data) zijn gestandaardiseerde stukjes data, die volgens een bepaalde markup worden gepubliceerd. Google herkent deze markup en kan deze data gebruiken in de zoekresultaten, waardoor je pagina prominenter in beeld komt in de zoekresultaten. Dit zie je bijvoorbeeld aan het aantal reviews van een bepaald product op een site, of andere meta-informatie zoals de ingredienten van een recept.
Aan te raden is om dit in te bouwen via de Schema.org markup (zie hier een ietwat technische handleiding).
Het is echter ook vanuit Search Console mogelijk om delen van jouw website te markeren als belangrijk. Dit doe je via Zoekopmaak > Gegevens markeren. Bekijk de video-introductie en klik in de Search Console op Markeren starten.
Aangeven bij Google wat de belangrijkste data op jouw site zijn geeft Google meer vertrouwen om deze informatie prominent in de zoekmachines te plaatsen. Ook dat is weer een SEO quick win!
Waardevolle keyword data in Zoekanalyse
De echt interessante keywordinformatie staat in het rapport Zoekanalyse, dat je aan de linkerkant kunt vinden onder Zoekverkeer.
Met de filters die je aan de bovenkant van deze pagina vindt kun je het aantal klikken, vertoningen, de CTR (clickthroughrate) en de positie van bepaalde keywords zien. De rij filters eronder laten bepaalde segmenten van de data zien (zoals bepaalde pagina’s), en laat je een datumrange kiezen waarmee je verschillende periodes met elkaar kunt vergelijken.
Even rondklikken in deze interface is de beste manier om te zien welke keyworddata hier zoals beschikbaar is.
Highlights in waar je deze data voor kunt gebruiken:
- Ontdekken keywords/pagina’s met een slechte CTR
- Verschillen in CTR tussen mobiel en desktop traffic
- Nieuwe keywords ontdekken met een interessant zoekvolume
Dit zijn inzichten die direct leiden tot concrete verbeterpunten aan je website. Zo blijf je je website continu verbeteren en werk je aan je SEO!
Hulp nodig met het maken van een SEO-plan? Centillion helpt graag.
Vul gerust onderstaand formulier in contact op te nemen.